Karel Hadek o aromaterapii
1. DOM TISÍCOV VÔNÍ
V starom Egypte sa tradovala legenda o nesmrteľnom vtákovi Fénixovi, ktorý sa každých päťsto rokov spaľuje v hniezde z myrby, škorice a nardu, aby z toho vonného žiaru opäť vyletel - posilnený, osviežený a omladený. Myrha, škorica a nard ... tiež však tymián, levanduľa, harmanček, materina dúška, eukalyptus, rozmarín, medovka, mäta, jalovec a borovice ... márna snaha, aróma všetkých ingrediencií, ktoré tu doslova na každom kroku útočí na vaše čuchové receptory, ani pri ten najlepší vôľu rozpoznať nestačíte. Prechádzate totiž domom tisíce vôní ... A paralela s bájnym Fénixom? Vôbec nie je náhodná - aj tu ide predovšetkým o sviežosť, zdravie a krásu. Pán Karel Hadek začal pôsobiť v polovici osemdesiatych rokov 20. storočia v Taufkirchen pri Mníchove v Spolkovej republike Nemecko a čoskoro sa prepracoval medzi najvýznamnejšie európske spoločnosti zaoberajúce sa laboratórnym výskumom a vlastnou výrobou aromaterapeutickej olejové kozmetiky. O kvalite jeho prípravkov svedčí fakt, že sa okamžite presadili aj na západných, kozmetikou presýtených trhoch. Po páde železnej opony sa prvé výrobky firmy objavili tiež v našich krajinách. Bol o ne mimoriadny záujem, pretože v ponuke kozmetiky vtedy predstavovali novú, vyššiu kvalitu. Problém však bol v cene tohto na výrobu časovo náročného výrobku (ak by totiž cena mala kopírovať hodinovú mzdu nemeckého laboranta, bola by pre slovenského zákazníka dvakrát až trikrát vyššie). Už v roku 1990 preto padlo rozhodnutie vyrábať túto kozmetiku priamo Československu. V Ústí nad Labem začala vznikať rovnaká séria ako predtým v Nemecku (aromaterapeutická olejová kozmetika - AOK), prišla však na náš trh v cenách o poznanie priaznivejších, lebo jej produkcia vyžadovala podstatne nižšie mzdové náklady. Zachoval sa aj pôvodný systém, ktorý sa osvedčil už v Nemecku: kozmetika sa vyrába priamo na objednávku - na základni niekoľkodňové prognostiky je možné organizovať celý výrobný proces a zákazníka ďaleko pružnejšie zásobovať stále čerstvým tovarom. Táto kozmetická séria má aj ďalšie výnimočnosť - nie je distribuovaná do bežnej obchodnej siete, ale mieri priamo do rúk odborníkov - do kozmetických salónov, kúpeľov, masérskych a rehabilitačných centier. V adresári odberateľov nájdete viac ako 5000 špecializovaných pracovísk, ktorá svoje služby ponúkajú práve s prípravkami Karel Hadek. Po rokoch pôsobenia v Českej republike si spoločnosť získala nielen pevné pozície na trhu, ale aj srdcia tisícov spokojných zákazníkov. Zaujímajú vás príčiny tohto úspechu? "Ak chceš mať úspech, rob to, čo ostatní, ale rob to inak, lepšie ..."
2. KAREL HADEK
"Rád spomínam na svoju babičku, ktorá - čo pamätám - zbierala liečivé bylinky a ktorá varila skvelý skorocelový sirup. Študoval som vtedy chémiu a mal som tendenciu sa babičke tak trochu vysmievať, naivne som veril tomu, čo ma vtedy učili, že práve modernej chémie je s to zmeniť tvár sveta na nepoznanie a vyriešiť všetky naše problémy. Ako som bol pochabý! Vtedy som netušil, že ma jej bylinky poznamenajú na celý budúci život. Neskôr, keď som bol vyhodený z vtedajšieho Československa do emigrácie, vykonával som najrôznejšie kuchynské experimenty a postupne za mnou začali prichádzať známi na radu, ako napríklad riešiť problémy so suchou kožou, ktoré vznikajú po kúpeli v penivých prípravkoch alebo pri používaní nevhodnej kozmetiky. Vďaka pôvodnému vzdelaniu som dobre vedel, že tieto prípravky obsahujú agresívne látky rozpúšťajúce tuky a že sa tak pokožka ľahko vysuší. Radil som a mnohým snáď aj pomáhal - a známi mi neskôr hovorili: je to dobré, človeče, ono to funguje, s tým by išli robiť veľké veci! Čítal som v tom čase všetku dostupnú literatúru a žasol som nad záplavou odborných titulov na nemeckom knižnom trhu. Vtedy ma to ešte len začalo ako sa patrí zaujímať - avšak o nejakej aromaterapii som ešte nemal ani tušenie. Bol som skrátka priamo posadnutý prírodnou kozmetikou, ktorá práve začínala byť v kurze. Firma Karla Hadka nakoniec v polovici osemdesiatych rokov vznikla úplne spontánne, čisto neštandardným spôsobom. Nezrodil sa teda žiadna fabrika na zelenej lúke, ktoré by sa dala pevná náplň, zvučné meno, ktoré by spopularizovala nákladná reklamnú kampaň a ktorá by svojimi produktmi zaplavila trh. Od začiatku sme uplatňovali laboratórne postupy zamerané na malé výrobné šarže. Spoločnosť sa však začala rozrastať a ja premýšľal o ďalších odberateľoch. Nemecký trh je totiž vnútorne špecializovaný, nie je napríklad dosť dobre mysliteľné, aby niekto dodával tovar do supermarketu a zároveň do kozmetického salónu či lekárne. Vtedy som sa rozhodol pre kozmetické salóny. Náš tovar sa zákazníkom páčilo - a to bol prvý krok k úspechu .... "
3. AROMATERAPIA AKO ŽIVOTNÝ ŠTÝL
Zhruba pred 4, 5 miliardami rokov sa v celkom opustenom kúte Mliečnej dráhy zrodila naša matička Zem, na ktorej povrchu sa niekedy pred dvoma miliónmi rokov objavili predchodcovi dnešného človeka. Rastliny, bohaté na éterické oleje, tu však boli už dávno predtým. Voňal tú rozmarín, už vtedy tu kvitli ruže, vlnili sa tu koruny borovíc a kostrnky ďalších aromatických rastlín. Ľudia teda prišli do prostredia, ktorého neoddeliteľnou súčasťou bola práve - aromaterapia. Keď sa potom naši dávni predkovia naučili z rastlín izolovať ich vonné silice, zistili, že sa na nich môžu spoľahnúť napríklad aj v zime, kedy je príroda navýsosť skúpa. Aromaterapia je jedným z najstarších spôsobov blahodarného využívania síl prírody, čo nad slnko jasnejšie potvrdzujú písomné záznamy pochádzajúce z obdobia prvých faraónskych dynastií. Pán Karel Hadek drží čestný primát v tom, že patrí medzi priekopníkov aromaterapia v našej krajine, ktorá sa v tomto smere v poslednom desaťročí stala doslova veľmocou - tak silné korene tu aromaterapia zapustila. Nebolo to vždy jednoduché: vďaka jednostranne materialistickej výchove hľadela väčšina z nás na tento alternatívny odbor ako na čosi Zakázaného až pavědeckého, doznievala v nás predstava, že jedine spoľahlivým a ideálnym riešením problémov tela i duše je,, všemocná "chémie. Aromaterapia skrátka bola veľkou neznámou a jej prvý propagátormi čakali najprv stovky hodín osvetovej práce na besedách, prednáškach a školeniach. Dnes už má početné vyznávačov, ktorí si cenia predovšetkým toho, že sa aromaterapia zaobíde bez najrôznejších chemických,, lahôdok ". Aj tu však číha jedno úskalie - slovko prírodné je početnými výrobcovia a predajcovia do istej miery zneužívané, nepochybne preto aby poslúžilo vyššej predajnosti. K sympatické filozofiu firmy preto patrí aj skutočnosť, že neusiluje o to vytiahnuť z vreciek klientov peniaze za každú cenu, ale že sa naopak snaží každému zákazníkovi individuálne vysvetliť, ako postupovať pri výbere vhodného preparátu a ako dokonale využiť všetky možnosti nepreberné prírodné palety. Zákazníci sa na spoločnosť hocikedy obracajú aj s problémami, ktoré štandardné medicína zatiaľ nie je schopná riešiť. Do istej miery je to v poriadku, nesmieme však zabúdať, že ani aromaterapia nie je všemocná. Iste náš život skvalitňuje, vďaka nej môžeme v mnohých prípadoch početným problémom predchádzať, veľa problémov pomôže odstrániť, ale zázraky očakávať nemožno. Dôležitú úlohu aj tu zohráva prevencia. Podobne ako naše problémy nevznikajú zo dňa na deň, nevie ani aromaterapia všetky problémy riešiť na počkanie. Ak sa človek rozhodne starať o svoje telo už v čase, keď je na vrchole síl, má veľkú šancu si život nielen spríjemniť a skvalitniť, ale aj predĺžiť. Aj preto je aromaterapia určená tým, ktorí ju začínajú chápať ako nevyhnutnú súčasť svojho životného štýlu. "
4. ELIXÍR MLADOSTI ?
,, Ak chceš pripraviť elixír mudrcov, vezmi merkurius a žíhej ho kým sa nezmení v červeného leva. Toho var na pieskovom kúpeli s kyslým vínom, až sa merkurius zmení v glejové látku, ktorá sa krájať. Tú vlož do hlinenej nádoby a podrob destiláciu. Až nočné tiene nádobu prikryjú, nájdeš v nej draka požírajícího vlastný chvost. Z neho potom získaš piatu substanciu, veľké magistérium, bájny elixír, ktorý jediný dokáže zmeniť obyčajný kov na zlato, chorých premení v zdravej, starca zmení v mladíka a pánovi svojmu zaručí nesmrteľnosť ... " Niekomu sa skutočne vybavia alchymistická dielňa a tým s ešte bujnejší fantáziou sa dokonca môže chvíľu zdať, že nad bublajúcimi kotlíky, bankami a křivulemi zazrú tiene nekorunovaných kráľov stredovekej alchýmie - Alesandra Scoty a Eduarda Kellyho, usilovne žíhajících netušené substancie. Toto porovnanie však pokrivkáva. Dávni alchymisti boli vo svojom zlatodějném usilovanie vedení iste dobrou snahou, ale dali sa po nesprávnej ceste - chceli prírodu a prírodné zákony znásilniť. Tu sa však skôr riadi krédom Marka Tullia Cicerona, ktorý už dobrú stovku rokov pred Kristom tvrdil, že len keď si počíname v úplnej zhode s prírodou, nemôžeme pochybiť. Nie teda prírodu násilnit, ale naopak otvoriť jej dvere našich domovov dokorán. Ak si priestory našej spoločnosti predstavujete ako rozľahlé haly výrobného komplexu, budete trochu sklamaní. Zo všetkého najviac to tu pripomína skôr lekárenskej než priemyselné prostredie. Nenájdete tu žiadne obrie kotly známe z chemických prevádzok - permanentne tu vznikajú relatívne malé výrobné partie, neexistuje tu žiadny rozľahlý sklad surovín či hotových produktov. Príprava liečebných a ošetrujúcich prostriedkov tu má svoje nezameniteľné čaro: jej základom je látka, v ktorej sa rozpúšťajú a rozptyľujú éterické oleje. Sú to prírodné rastlinné tuky (väčšinou za studena lisované), pretože ich zloženie je veľmi podobné tukom kožným a umožňujú tak jednoduché vniknutiu účinných látok do organizmu. Súčasne tiež zaisťujú stálosť éterických olejov, ktoré sú povahy prchavé a na vzduchu sa rýchlo odparujú. Bolo by zdanlivo výhodné, keby funkciu tohto "nosiča" esenciálnych olejov nahradila synteticky vyrobená látka, ktorá by vynikala stálosťou a odolnosťou. Jej chemický základ by však mohol negatívne pôsobil na pokožku - a sami uznáte, že takýto kozmetický prípravok by mal k ideálu ďaleko. Minerálne oleje, rôzne stabilizátory a konzervačné prísady proti žltnutiu skrátka nemajú v prírodnej kozmetike miesto - trvanlivosti rozhodne nemôže byť dosiahnuté na úkor kvality. To však kladie značné nároky na distribúciu. Pretože prírodné produkty neobsahujú žiadne prípravky proti oxidácii (žltnutiu) a ich záručná doba je relatívne krátka, nie je možné vyrábať je na sklad. Zákazník má teda istotu, že mu do rúk dostávajú produkty úplne čerstvé, vyrobené na zákazku až po obdržaní objednávky, ktorou je firma schopná vybaviť väčšinou do dvadsiatich štyroch hodín.
5. LEN TO NAJLEPŠIE JE DOSŤ DOBRÉ
Hebká machová náruč borovicového lesa je vskutku ideálnym miestom pre obnovu síl duše i tela. Svieža, mierne zvlhčený vzduch, vlniace sa koruny stromov, nad ktorými sa modrá nebeský blankyt, všade okolo vonia živice a vy sa zrazu pristihnete pri myšlienke, že onen vysnívaný raj musí byť niekde v blízkosti, že sa čo nevidieť rozhrnie záves z papradí a na čistinu vstúpi Ganimédes, ktorý zo strieborného podnosu bude servírovať Ambrosio aj najsladšej nektár, udeľujúcej večnej mladosti, nesmrteľnosť a krásu ... Čašníka olympských bohov tú zrejme nestretnete, však nič nemení na tom, že zelená vašej duši i telu bude lahodiť. Dobre to vedeli už staré babky bylinkárky, ktoré od jari do jesene z lesných čistinu aj prevoňaných strání znášali zrána aj za splnu tie najcennejšie poklady. Od matičky prírody skrátka mnohé opozeral. Aké šťastie, že im dnes cez priepasti času vieme načúvať. A šťastie na dvakrát, že darov prírody opäť dokážeme s rozumom užívať. Výroba fyziologické kozmetiky kladie vysoké nároky na nákup certifikovaných surovín najvyššej kvality. Tie musia byť výhradne prírodného charakteru, musia pochádzať z ekologicky čistých nálezísk, nesmie obsahovať herbicídy, pesticídy, ťažké kovy a ďalšie nežiaduce prímesi. Rovnako vysoké požiadavky potom však musí spĺňať aj vlastné spracovateľské technológie. Aj v tomto odbore existujú svetové náleziská a lokality svojím spôsobom nezameniteľné a jedinečné - inde vo svete skrátka takú kvalitu nenájdete. Napríklad najvyhlásenejšej čajovníkový olej pochádza z Austrálie alebo Nového Zélandu, harmančekový z Egypta, olej z obilných klíčkov sa získava z pšenice dozrievajúce na argentínskych plantážach či v Kanade, levanduľový pochádza z južného Francúzska ... každá zásielka je vybavená nálepkami vskutku exotickými. Najväčším umením je potom získať dodávateľa, ktorý bude ponúkať to najlepšie z najlepšieho. S každou surovinou, ktorú firma na svetových trhoch zakúpi, úplne automaticky prichádza aj analytický certifikát, ktorý potvrdzuje vysokú kvalitu produktu a jeho typické zloženie. Dovozcovia si v nejednom prípade dokonca nechávajú vystaviť dvojaký nezávislú certifikáciu - pretože zásobujú nemeckej lekárne, pochádza prvá odobrenie z centrálnej laboratória nemeckých lekární. Druhé vystaví nezávislé laboratórium, ktorá má štatút súdneho znalca. Keby firma Aromaterapia Karel Hadek mohla svoje výrobné suroviny nakupovať po kontajneroch, potom by jej kozmetika bola zákonite lacnejšie. Súčasný komerčné svet je totiž zariadený na veľkoodber. Tu však preferujú malé balenia, aby dovážané suroviny a finálne výrobky boli skutočne čerstvé. Mimovoľne sa ponúka porovnanie s obchodom potravinami - ani tu nie je možné ísť cestou veľkých skladových zásob. Tento prirovnanie je vhodný hneď na dvakrát, veď pri výrobe prírodnej kozmetiky sa používajú ingrediencie, ktoré v podstate majú tú najvyššiu potravinársku kvalitu.
6. KTO SME A KAM kráčame
Všetci naši zamestnanci pravidelne absolvujú kurz aromaterapia, aby sa o svojom budúcom životnom poslaní, výrobnom programe a obchodnú stratégiu firmy dozvedeli čo najviac. Každé z tunajších oddelení si žiada vysokú profesionalitu, všetci sa tu stávajú významným článkom reťaze - a ako tvrdí nemeckej príslovie, každý reťaz je len tak silný, ako silný je jeho najslabší článok. LABORATÓRIÁ Ľudia z laboratórií jedného dňa prestali byť chemikov a stali sa ... arómoterapeutom. ODDELENIA príjmu objednávok Tiež hlas Vašich asistentiek, ktoré prijímajú telefonickú objednávku zákazníka, musí byť príjemný a upokojujúci ... príkladne ako levanduľový olej. Eventuálne zlú náladu treba zakaždým nechať keď nie doma, potom aspoň v šatni. ODDELENIA EXPEDÍCIA Zvýšený počet zákaziek firma zaznamenáva niekoľkokrát do roka - zákonite zakaždým po vydaní špecializovaného časopisu Aromaterapia, vždy pred letnou sezónou a potom v období predvianočnom. Expedientka je tiež len človek, únava a zhon môže hocikedy urobiť svoje .... autoprevádzky Vyexpedované zásielky musí byť pri poštových priehradkách včas. Objednávky sú vybavované okamžite - ak je to len trochu možné, sú vybavované v ten istý deň, maximálne druhého dňa dopoludnia. To všetko bravúrne zvládnu príjemní a usmievaví vodiči. PROPAGAČNÉ ODDELENIA Práve tu vzniká žiadaný časopis Aromaterapia, ktorý vďaka expanzii na východné trhy bude čoskoro vychádza aj v ruskej verzii. Z tejto grafickej dielne tiež pochádzajú propagačné materiály, ktoré majú nielen vyvolať u spotrebiteľa záujem, ale chcú ho v prvom rade informovať, vzdelávať a pravidelne zoznamovať so všetkými novinkami v obore. OBCHODNÉ ODDELENIE, učtáreň A FAKTURÁCIE Aký div, že aj inak strohé a neosobné úradné formuláre tu vonia po rozkvitnutej lúke. . ? SKLADY Nečakajte žiadne veľhory výrobkov alebo surovín - zásoby surovín sú zhruba šesťtýždňovej a neustále sa dopĺňajú čerstvé. Hotové výrobky potom putujú priamo k odberateľom. V skladoch teda nájdete skôr len obalový a technický materiál. UPRATOVANIE Úplná, bez preháňania sterilná čistota všade, kam sa pozriete - to je jeden z prvoradých požiadaviek, o ktorom sa tu nediskutuje.
7. Z voňavej PALETY
Sortiment: kúpeľové oleje, sprchovacie oleje, oleje na umývanie vlasov, preparáty na ošetrenie ústnej dutiny, nosnej sliznice, partií okolo očí, preparáty starostlivosť o ruky a nohy, regeneračné tvárové oleje a lipi séra, preparáty na intímnu hygienu, bylinné regeneračné krémy, regeneračné pleťové masky , bylinné opaľovacie oleje, pleťové vody, pleťové toniká, oleje do sauny, detská séria BABY, aromalampy, éterické oleje,
... predajné `hity`: bronzová medaila z 26. medzinárodného veľtrhu patentov a vynálezov v Ženeve za prípravok ANTINIKOTIN Karel Hadek, ktorý ako podporný prostriedok pomáha fajčiarom pri odvykaní od fajčenia, ďalej levanduľový éterický olej, skutočný modrý zázrak prírody - proti nespavosti, depresiám, bolestiam hlavy, proti vysokému krvnému tlaku , má silné antiseptické účinky, regeneruje bunky v pokožke, možno ho s úspechom použiť pri liečbe popálenín, dermatitíd, ekzémov a vredov, ale aj HY-INTIMA a HY-INTIM-H (umývací olej pre ženy aj mužov, obľúbené prostriedky intímnej hygieny) . Kompletný zoznam stoviek prípravkov Karel Hadek vrátane opisu ich účinkov nájdete v špeciálnom firemnom katalógu, ktorý na vyžiadanie firma zasiela zadarmo.
8. NAJLEPŠOU REKLAMOU JE VZDELÁVANIE
Keď pán Hadek na československom trhu pred desiatimi rokmi začínal, stretol sa tu aj so zvedavým záujmom, pretože kozmetika prichádzala z krajiny, ktorej priemysel (a to nielen kozmetický) má u nás dobré meno. Pretože išlo navyše o kozmetiku kvalitnú a účinnú, bola cesta k zákazníkovi relatívne ľahká. Rozhodujúcu úlohu však zohrali odborné kurzy. Za desať rokov svojej existencie firma preškolila cez päť tisíc profesionálnych pracovníkov - kozmetičiek, maséri, ľudí z rehabilitačných centier, lekárov a ďalších. Keď vás aromaterapia osloví a vy postupne začínate vnímať všetky jej prednosti, zákonite si to nenecháte pre seba a svoje poznatky sami odovzdávate svojmu okoliu, čím rad záujemcov opäť geometricky vzrastá. Druhým míľnikom na ceste k zákazníkovi bol vznik vlastného časopisu. Firma najprv spolupracovala s českými magazínmi, pre ktoré pravidelne pripravovala redakčné články pojednávajúce o priaznivých účinkoch éterických olejov sprevádzané inzerciou. Pretože však ceny inzercie enormne rástli, rozhodli sa pre vydanie vlastného periodika. Už pri organizovaní odborných kurzov sa totiž jasne ukázalo, že tou najlepšou reklamou je práve vzdelávanie zákazníkov. Časopis o produktoch Karel Hadek dnes čitateľom pomáha orientovať sa v danej problematike, uverejňuje najmä state týkajúce sa o starostlivosti o zdravie prostredníctvom aromaterapie a životného štýlu vôbec.
9. TŔNISTÁ JE ČASTO CESTA POZNANIA
Aj v dejinách kozmetiky existuje určitý historický zlom - je ním začiatok priemyselnej revolúcie. Do tej doby bola kozmetika až na výnimky rýdzo nekomerčné záležitosťou, neexistovali podmienky pre veľkú priemyselnú výrobu, vždy to skôr boli babky bylinkárky, ktoré na želanie namiešali hojivú mastičku podľa svojej osvedčenej receptúry. S technickou revolúciou sa začal rozvíjať chemický priemysel, ľudia sa rafináciou ropy naučili získavať parafín, ktorý je dodnes základom vyhlásených kozmetických značiek. Parafín však nie je fyziologický tuk a pokožku skôr izoluje, zabraňuje jej v dýchaní, má ale obrovskú výhodu: nežlkne. Je to produkt veľmi trvanlivý, otázkou však zostáva, či je rovnako výhodný aj z hľadiska zdravotného. Mnohé kozmetické firmy sa holedbají tým, že svoje produkty prinášajú na trh až potom, čo je otestovali na zvieratách, čo zakaždým vzbudí nevôľu všetkých milovníkov nemých tvárí. Ak firma príde na trh s novým výrobkom, je určite rozumné dôkladne overiť, či obsiahnuté látky prípadne nemôžu užívateľa poškodiť či ohroziť. Ak však hovoríme o prírodnej kozmetike, musíme si uvedomiť, že využíva nepreberné množstvo látok, ktorých použitie už bolo overené storočiami. Keď napríklad používate mandľový masážny olej alebo iný prípravok z éterických olejov, je dôvod takýto produkt vôbec testovať? U prírodnej kozmetiky skrátka máme istotu, že jej ten najvyšší certifikát už pred drahným časom vystavili empírie našich predkov a najmä potom sama Matka príroda. Zákazníci sa často zverujú, že im lekár odporúča určitú kozmetiku používať len obmedzenú dobu a potom ju radšej vystriedať. Je to však rada veľmi zradné: ak totiž bude päť rokov používať kozmetiku obsahujúce jedovaté chemikálie, ktoré senzibilují vašu pokožku, a po čase sa u vás prejaví určitá alergie, je iste,, výhodnejšie "tento krém používať napríklad len tri roky a potom s ním prestať, prejsť na iný, ktorý je zložený z odlišných surovín a v ktorom sú aj iné konzervačné látky - a podráždenia pokožky jednoducho nemôže pokročiť až k negatívnym prejavom alergie. Kým keď budete používať olivový olej, olej z pšeničných klíčkov či podobný aromaterapeutický preparát, môžete ho bez problémov používať po celý život. Veď ani pokožka nemení zloženie svojich vlastných tukov po piatich či desiatich rokoch. Vo chvíli, keď zvolíte kozmetiku, ktorá vychádza z tohto poznatku, nie je jediný dôvod, prečo by sa od jej používania malo po nejakom čase ustupovať. Aromaterapia a jej využívanie je priamou reflexiou ľudskej mentality. Z tohto pohľadu je veľmi poučný prístup dnešnej modernej farmácie k aromaterapeutickým preparátom vôbec. Pozerá sa na ne trochu rezervovane, pretože éterické oleje (ako napr. Olej levanduľový) obsahujú až dve stovky účinných súčastí. A práve z tohto dôvodu, nemôžu byť oficiálne uznané ako liečivo, pretože ortodoxná farmácie žiada, aby sa látka - ak má byť uznaná ako liekopisná - obsahovala iba jednu jedinú účinnú a liečivú zložku. Oficiálne veda nie je sto presne definovať onú jedinú látku, ktorá blahodarne pôsobí, a ako by sa nechcela zmieriť s faktom, že látky v tomto prípade pôsobí vo svojom prirodzenom komplexu. Navyše - prečo by mocná farmaceutická lobby mala dobrovoľne vypratať svoje pozície na svetových trhoch? Mnohý z lekárov dáva od aromaterapie ruky preč aj z toho dôvodu, aby si pred odbornou verejnosťou nezadal, či aby - v tom horšom prípade - nebol vyhlásený za šarlatána, keby popularizoval alebo snáď (bože netrestaj!) prevádzkoval terapiu, s ktorou sa nestotožňujú predstavitelia odborných lekárskych komôr ... Labirint absurdít, nad ktorými zostáva rozum v rozpakoch.
10. VÔŇA ŠKORICE A KÁVY
,, Káhira, spev cikád, vôňa škorice a kávy ... ", znela lákavá ponuka z úst skromného a tuctového úradníčka cestovnej kancelárie, ktorý sám žil tichým a usporiadaným životom, aby sa jedenkrát do mesiaca premenil vo svetáckého pána Kristiána ... Túto nezabudnuteľnú filmovú rolu Oldřicha nového budete určite poznať. Nepochybne patrí k tým, ktoré vedia dušu pohladiť. Lenže málo platné, tým najdokonalejším projekčným prístrojom je predsa len - ľudská fantázia. Sedíte len tak v pohodlnom ušiaka, okolo vás sa série, za oknami vyčíňa jesenné slota, a vy si v spomienkach púšťate film podľa vlastného scenára: treba o tom, ako sa uprostred parného dňa náhle zotmie ako na divadle, búrkové mraky vycerí zuby a mocným dychom rozvlní koruny borovíc, oblohu križujú blesky a vaše horúca krv chladne v prívale šumiaceho letného dažďa. Potom všetko ako na povel ustane, vo vzduchu je cítiť ozón, vzdialené obzory preklenie dubový oblúk a lesy ako by mali riasy z modrého dymu ... veľký hymnus lesov, vôd a strání sa znovu rozoznie forte. To všetko vie ľudská fantázia. Nie je nad to sa občas (napríklad i uprostred toho najbláznivejšieho zhonu) zastaviť, na malú chvíľočku hodiť všetky starosti a Spline za hlavu a len tak sa zatvorenými viečkami naberať nové sily. Nájsť si svoju oázu pokoja, zapáliť upokojujúce plamienok aromatické lampy a prevoňať svoje srdcia Líbye pocity. Verte, že krásy, o ktorých sa vám sníva k ránu, budú hneď takmer nadosah. Význam a uplatnenie éterických olejov poznali už starí Babylončania a je dobre, že sme na skúsenosti predkov celkom nezabudli. Základnou surovinou na výrobu éterických olejov sú samozrejme liečivé rastliny, ktorých esencia patrí medzi najstaršie známe lieky vôbec. Značná časť účinných a liečivých látok sa totiž nachádza v voňavých zložkách rastlín - teda v siliciach. U nás sú silice bežne označované ako éterické oleje, čo má nepochybne pôvod v staroveku, kedy väčšina vtedy známych silíc skutočne mala olejovú konzistenciu. Esenciálne oleje sa z rastlín získavajú prevažne destiláciou. Najlepšie sa samozrejme uplatní v prevencii, pretože posilňujú obranyschopnosť nášho tela, ale medzi takmer osemsto éterickými olejmi nájdete aj také, ktoré sú vhodné aj pre aplikáciu pri akútnom postihnutí. Tieto oleje majú skutočne vynikajúce imunostimulačné schopnosti, ich odparovaním sa vo vzduchu znižuje koncentrácia patogénnych mikroorganizmov, blahodarne pôsobí na uvoľnenie dýchacích ciest a ich príjemná vôňa často pomáha nájsť aj stratenú duševnú rovnováhu. Ostatne aj moderné výskumy jednoznačne potvrdzujú nezanedbateľný vplyv vôní v našom živote - pomáhajú nám bojovať proti stresu, únave a depresiám.
11. BUDÚCNOSŤ nehľadajte v krištálovej guli..
,, Pýthia, najvyššia kňažka boha Apolóna, na vyvýšenej trojnožke balená dymom z vonných bylín, v extáze prednášala slová prorocké, ktorá hneď kňazi vo veršoch znamenali. Delfská veštiareň stála potom na úpätí hory Parnas, ktorá bola sídlom múz ... " Túžba odhadnúť či dokonca usmerniť beh vecí najbližších je určite stará ako ľudstvo samo a dokladajú to aj tie najstaršie mýty. Lenže ani s príslovečnou Pýthiou to zakaždým nebolo také jednoznačné, čo voľky nevoľky priznávajú aj inak dosť nedôveryhodní dějepravci. Ak v závere našej prezentácie chceme hovoriť o budúcnosti aromaterapia, sme na tom predsa len o poznanie lepšie. Prinajmenšom niekoľko vecí je totiž naporúdzi. Náš citlivý organizmus ešte asi dlho neprestanú nepríjemne atakovať mnohé z negatívnych rysov nášho života - stačí spomenúť napríklad len patogénne mikroorganizmy, dlhodobý stres či nevhodné stravovacie návyky. Vzhľadom k tomu, že aromaterapia vždy bola a zostane spojovacím článkom človeka a prírody, pretože je viac ako nevyhnutné toto puto obnoviť a neustále posilňovať, nie je nijako scestné tvrdenie, že význam aromaterapia v budúcnosti porastie. Problém je ale v neustále sa zhoršujúcim prostredie a najmä v tom, že aromaterapeutických surovín v tej kvalite, akú poznáme a používame dnes, sústavne ubúda. Akoby tu obzvlášť naliehavo platilo ono varovné napomenutie, že by si človek pod sebou nemal vedome podrezávať vetva, na ktoré už dva milióny sedí ... Naopak by mal veľmi skoro prísť k rozumu, aby svoje nenahraditeľné prirodzené zdroje neuváženým počínaním navždy neprohospodařil. Budúcnosť teda nie je v extáze namierených věštbách a proroctvách ani (v našich zemepisných šírkach zrejme obvyklejšie) krištáľovej guli, ale len a len ... v našich.